Applicatiebeheerder UniK: ‘Samsung Knox echte eye-opener’

door | nov 10, 2021

UniK vroeg zo’n vijf jaar geleden aan MainPort hoe ze het beste de iPads van hun medewerkers konden beveiligen en beheren. De software van XenMobile werd destijds gekozen als oplossing, maar dit jaar werd de overstap gemaakt naar Samsung Knox. De reden: die beheertool sluit inmiddels beter aan bij de wensen van het zorgbedrijf.

‘Samsung Knox was eye-opener’

“We hadden in het begin een verkeerde keuze gemaakt door de App Store op de iPad toe te laten”, vertelt applicatiebeheerder Dave Erken. “Medewerkers die Dropbox en andere applicaties erop zetten, dat is natuurlijk niet de bedoeling”, aldus Erken. Hij doelt daarmee op de veiligheid van de privacygevoelige data waarmee medewerkers dagelijks werken.

UniK liep tegen de grenzen van XenMobile aan. “MainPort kwam toen met Samsung Knox en dat was echt een eye-opener.” MainPort heeft inmiddels ook een Samsung Knox Expert-certificaat.

Kiosk-modus

De coronacrisis was voor UniK het ideale moment om de iPads en telefoons te vervangen volgens de Mobile Device Lifecycle van MainPort. Op alle uitgerolde devices draait nu de Kiosk-modus. Dat is een uitgeklede versie van de normale software op een telefoon met minder opties voor de gebruiker.

Het idee daarachter is dat de Kiosk-modus het beheer vergemakkelijkt en ook de beveiliging verbetert. “Het is bij iedereen hetzelfde”, zegt Erken over het startscherm. “Ook support is makkelijk te doen, de medewerker gaat naar een appje wat rechtsboven in het scherm staat. Veel makkelijker communiceren.”

‘Super servicegericht’

Dave Erken kan MainPort niet meer missen als partner voor het beheren van devices, maar ook op het gebied van videocommunicatie is MainPort actief bij UniK. “Ik heb in mijn werkjaren met de nodige partijen zaken gedaan, MainPort steekt daar met kop en schouders bovenuit. Ze hebben vaak al een oplossing klaar en als ze die niet hebben, zijn ze ook bereid om met externen te schakelen. Super servicegericht.”